Comissió de Drets de les Persones amb Discapacitats | Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

DECRET LLEI 19/2021, de 31 d'agost, pel qual s'adapta el Codi Civil de Catalunya a la reforma del procediment de modificació judicial de la capacitat

Entrada en vigor: 03.09.2021

Mon Sep 13 10:43:00 CEST 2021

Aquesta disposició es justifica pel fet que la Llei estatal 8/2021, de 2 de juny, per la qual es reforma la legislació civil i processal per al suport a les persones amb discapacitat en l'exercici de la seva capacitat jurídica -que entra en vigor el 3 de setembre 2021- reforma el procediment de modificació judicial de la capacitat d'obrar i el substitueix pels processos sobre provisió de mesures judicials de suport a les persones amb discapacitat.

Però, a més, a partir de l'entrada en vigor de la dita llei els pressupòsits de la tutela, la curatela i la potestat parental prorrogada o rehabilitada que regula el Codi Civil de Catalunya s'eliminen i deixen de poder-se aplicar en el futur. Malgrat que el llibre segon del Codi Civil de Catalunya també inclou institucions de suport que operen sense la necessitat que la capacitat de la persona concernida estigui modificada judicialment, a la pràctica la majoria de les mesures acordades per a les persones amb discapacitat consisteixen en la potestat prorrogada o rehabilitada, en la tutela o en la curatela, que s'acomoden a la concepció de la capacitat que mantenia l'existència d'un procés de modificació judicial de la capacitat que ara s’ha suprimit.

Per això, es preveu el sistema de provisió de suports a les persones majors d’edat que els necessitin per a exercir la seva capacitat jurídica en condicions d’igualtat, que és el que correspondrà a la constitució de l'assistència que regulen els articles 226-1 a 226-7 del Codi civil de Catalunya, que es modifiquen en aquest Decret-Llei.

A partir de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, per tant, la tutela, la curatela i la potestat parental prorrogada o rehabilitada ja no es poden constituir en relació amb les persones majors d'edat. Se'ls ha d'aplicar, si escau, el règim de l'assistència. A més, mentre no es produeixi la futura reforma del conjunt d'institucions de protecció de la persona, la tutela i la curatela s'han d'aplicar només a les persones menors d'edat, sense perjudici que el règim legal del càrrec de la tutela resulti aplicable supletòriament a l'assistència en tot allò que no s'oposi al règim que li és propi

Es determina que les assistències constituïdes fins a l'entrada en vigor d'aquest Decret llei es mantenen en els termes en què van ser acordades per l'autoritat judicial competent, sense perjudici de la modificació judicial a instància de la persona concernida o de qui li presta l'assistència, per tal d'adaptar-les a la nova normativa. També es preveu el sistema de revisió de les mesures judicials actualment en vigor.

D’altra banda es modifiquen el Decret 188/1994, de 28 de juny, de creació de la Comissió d'Assessorament i Supervisió de les persones jurídiques sense ànim de lucre que tinguin atribuïda la tutela de menors o d'incapacitats i el Decret 30/2012, de 13 de març, del Registre de nomenaments tutelars no testamentaris i de poders atorgats en previsió d'incapacitat i del Registre de patrimonis protegits

S’estableix que les referències que la normativa vigent faci a la tutela, la curatela i la potestat parental prorrogada o rehabilitada per a persones majors d'edat, s'ha d'entendre que es fan al nou règim de mesures de suport a les persones amb discapacitat establertes en aquest Decret llei.

En particular, pel que fa al nou règim que estableix aquest Decret llei, es pren com a fonament la modificació de la institució jurídica de l'assistència tal com era regulada. A partir d'aquest Decret Llei reemplaça a Catalunya les tuteles i curateles, les potestats parentals prorrogades i rehabilitades i altres règims tutelars. La reforma introduïda en la figura de l’assistència per aquest Decret llei permet aplicar-la amb tot el ventall de facultats que la persona concernida pugui necessitar i incorpora com a novetat que es pot designar la persona que ha de prestar l'assistència tant per la via judicial com mitjançant l'atorgament d'una escriptura pública notarial.

Per últim, cal destacar que el règim jurídic d’aquest Decret Llei és limitat en el temps, perquè s’estableix que  en el termini de 12 mesos des de la seva entrada en vigor el Govern ha de presentar un projecte de llei de modificació del Codi civil de Catalunya en matèria de suports a l'exercici de la capacitat jurídica de les persones amb discapacitat.

[LLEIS APROVADES CORTS GENERALS]