Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Llei Orgànica 10/2021, de 14 de desembre, de modificació de la Llei Orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del Poder Judicial, per reconèixer el caràcter de tribunal consuetudinari i tradicional al Jutjat Privatiu d'Aigües d'Oriola (Alacant/Alacant ) i Pobles del seu Marc i al Tribunal del Comuner del Rollet de Gràcia de l'Horta d'Aldaia

Publicada en el BOE del 15/12/2021

Fri Jan 14 10:07:00 CET 2022

Entrada en vigor: 16.12.2021

Es reconeix el caràcter de tribunal consuetudinari i tradicional a l'anomenat Jutjat Privatiu d'Aigües d'Oriola i Pobles del seu Marc, així com a l'anomenat Tribunal del Comuner del Rollet de Gràcia de l’Horta d’Aldaia.

Es trasllada així a la LOPJ la resolució de les Corts Valencianes que va reconèixer els mèrits històrics i el dret del Jutjat Privatiu d'Aigües d'Oriola i Pobles del seu Marc (Redován, Bigastre, Jacarilla, Almoradí, Benijófar, Benejúzar, Algorfa, Callosa de Segura i Rafal) a què se li concedeixi el caràcter de tribunal consuetudinari

Aquest Tribunal dirigeix ​​i governa, en l'àmbit territorial indicat, tot allò relatiu al repartiment de l'aigua ia la gestió de la mateixa. Les aigües que governa són les que flueixen pel riu Segura així com les que flueixen per les seves sèquies, azarbes, escorretes, molins fariners, preses, embassaments i altres canals, a excepció dels Canals de Taibilla i el Canal de Trasvase Tajo-Segura , que depenen d'altres ens. Per tant, aquest jutjat controla la zona geogràfica del Baix Segura o administrativa del Baix Segura. Entre les seves funcions també s'inclouen les funcions de policia, vigilant la neteja del riu, obligant els molins hidràulics a finançar juntament amb els regants la neteja i conservació de les riberes del riu Segura.

Des de fa molts anys, els representants d'aquest tribunal mil·lenari, el Jutjat Privatiu d'Aigües d'Oriola, pretenen que els diferents governs de l'Estat espanyol ho reconeguin com a tribunal consuetudinari, com estan reconeguts, ja fa anys, el Tribunal de les Aigües de València i el Consell d'Homes Bons de Múrcia. Aquest mateix objectiu pretén la recuperació del Tribunal del Comuner del Rollet de Gràcia de l’Horta d’Aldaia pels seus representants.

Sobre això s'indica a l'exposició de motius que el Dret consuetudinari és el basat en la tradició o costums, típicament propi de les societats premodernes, si bé tota concepció del Dret se sustenta, en darrer terme, a les tradicions, costums, valors morals i convencionalismes de la societat que la va crear, i aquests quatre tribunals afavoreixen la participació de la ciutadania i constitueixen veritables tresors de patrimoni històric com a dipositaris antiquíssims duna identitat local i regional rellevants per a la cultura, els costums i la cohesió social de les zones on estan implantats.

LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS