Notes de Premsa | Secció de Dret Laboral

El 5è Congrés de Dret Laboral celebrat els dies 23 i 24 de març a l'ICAB ha comptat amb l'assistència de prop de 300 persones

En el marc d'aquest #CongrésLaboral2023 s'ha posat en relleu com ha evolucionat l'aplicació de les noves regles sobre contractació laboral a causa de la reforma vigent des de l'abril del 2022.

Fri Mar 24 15:00:00 CET 2023

El degà del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Jesús M. Sánchez García, la directora general de Treball del Ministeri de Treball i Economia Social, Verónica Martínez Barbero, i el director General de Relacions Laborals, Treball Autònom, Seguretat i Salut Laboral de la Generalitat de Catalunya, Òscar Riu García, han inaugurat el 5è Congrés de Dret Laboral que s'ha realitzat els dies 23 i 24 de març de 2023 a la seu del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona.

Durant la inauguració, el degà de l’ICAB, Jesús M. Sánchez, ha destacat el treball que ha fet la Secció de Dret Laboral en organitzar aquest Congrés de màxima actualitat, ja que s’està a les portes del primer aniversari de la reforma laboral. I ha afirmat que l’ICAB, com a casa de la ciència jurídica, és l’espai idoni per analitzar els canvis normatius que es produeixen amb tots els agents i operadors afectats.  En aquest sentit, ha agraït la participació en aquest Congrés tant de la directora general de Treball del Ministeri de Treball i Economia Social com del director General de Relacions Laborals, Treball Autònom, Seguretat i Salut Laboral de la Generalitat de Catalunya.

El director General de Relacions Laborals, Treball Autònom, Seguretat i Salut Laboral de la Generalitat de Catalunya, Òscar Riu García, ha afirmat que la reforma laboral ha aconseguit clarificar molts aspectes que generaven controvèrsia amb la normativa anterior i ha valorat molt positivament l’evolució de les negociacions col·lectives ja que ha igualat la força de les parts i per tant “és més propera a la realitat”. Riu també ha exposat que davant l’actual context econòmic “cal un pacte de rendes, per tal d’augmentar el salari dels treballadors, per avançar en termes de productivitat, apostant per la formació i també per revisar la fiscalitat, tant d’empreses com de treballadors”. I ha sentenciat “el pacte de rendes és necessari per donar més tranquil·litat a les empreses i a la societat”.

La directora general de Treball del Ministeri de Treball i Economia Social, Verónica Martínez Barbero, ha agraït la invitació de l’ICAB per participar en aquest Congrés i ha explicat quina era la voluntat del Govern en l’aprovació de la reforma laboral, que és reduir la temporalitat així com revertir la precarietat, procurant, alhora, incidir en la seguretat jurídica i l'estabilitat econòmica a través de les ocupacions.

Entre els principals objectius del 5è Congrés Laboral hi ha fer balanç del primer any de l’entrada en vigor del Reial Decret-llei 32/2021, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l’estabilitat en l’ocupació i la transformació del mercat de treball. Per això, el Congrés s’ha iniciat amb una taula d’anàlisi sobre aquest àmbit on han intervingut com a ponents Verónica Martínez Barbero, directora General de Treball del Ministeri de Treball i Economia Social i l’advocat Rubén Doctor Sanchéz-Migallón. La taula ha esta moderada per Jonathan Gallego Montalbán, advocat i vicepresident de la Secció de Dret Laboral de l’ICAB.

El primer dia del Congrés també s’ha analitzat la reforma de la Llei Concursal i la venda d’unitats productiva per tal de determinar com queda el règim de responsabilitats de la mà de Berta Pellicer Ortiz, magistrada del Jutjat Mercantil núm. 3 de Barcelona i Jaume González Calvet, magistrat del Jutjat Social núm. 30 de Barcelona. La taula l’ha moderat Ramon-Alexander Salvat Seoane, advocat i vocal de la Secció de Dret Laboral de l’ICAB.

El divendres 23 de març s'han celebrat les tres últimes taules del 5è Congrés de Dret Laboral per tal d'abordar els drets col·lectius d’informació, consulta i negociació de l’ús dels algoritmes i sistemes d’intel·ligència artificial, així com els aspectes pràctics de l’actual sistema de cotització dels autònoms, i els primers pronunciaments judicials sobre els acomiadament nuls arran de l’aplicació de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat del tracte i la no discriminació.

En aquestes tres darreres taules s'ha comptat amb la participació d'Emma Gumbert Jordán, advocada i vicepresidenta de PIMEC; Alberto Pastor Martínez, professor de Dret del Treball i de la Seguretat Social de la Universitat Autònoma de Barcelona; José Maria Vargas Segura, director provincial de Barcelona de la Tresoreria General de la Seguretat Social;  Ángel Esteban Jiménez, director Comercial de la Mutualidad de la Abogacía; Xavier Vara Salmerón, director Comercial i de Màrqueting d’Alter Mútua Advocats i Advocades; Joan Agustí Maragall, magistrat de la Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i Miguel Ángel Salas Fernández, advocat. Han moderat les taules la secretària i els vocals de la Secció de Dret Laboral de l’ICAB: Montserrat Martínez Mora, Pilar Baltar Fillol i Dolores Rubio Echevarría.

Cloenda

La cloenda del 5è Congrés de Dret Laboral ha  anat a càrrec d’Andreu Enfedaque Marco, president de la Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i de Max Arias Blázquez, president de la Secció de Dret Laboral de l’ICAB.

La realització del 5è Congrés de Dret Laboral, impulsat per la Secció d'aquesta matèria de l'ICAB, ha estat possible gràcies a la col·laboració especial d'Alter Mútua, Mutualidad de la Abogacía, Banco Santander, Banc Sabadell i CaixaBank.

#FormacióICAB