Notes de Premsa | Titulars | Secció de Dret de Família

El IV Congrés de Família celebrat a València reivindica l’especialització en infància, família i capacitat per aconseguir una justícia de servei públic, real i efectiva

Segons les darreres dades de l'INE, el 2022 es van produir prop de 85.000 casos de nul·litat, separació i divorci. En més del 70% de les resolucions de divorci, les famílies sí que tenien fills i la custòdia compartida va ser atorgada en el 45,5% dels casos. El degà de l'ICAV parla d'un dret de família “orfe, però més que necessari, i d'especialització obligada de tot i tots”.

Fri May 24 14:52:28 CEST 2024

Dos dies en què els experts més importants de l'àmbit de la magistratura, la fiscalia, l'advocacia, la psicologia, la docència i la societat civil han parlat de família, i una idea imperativa: la necessitat de l'especialització de la matèria del dret de família. Això és el que s'ha conclòs al IV Congrés de Família: infància, família i capacitat, celebrat a València aquest dijous i divendres, organitzat pels Col·legis de l'Advocacia d'Antequera, Barcelona, Madrid, Màlaga i València, juntament amb la ' Plataforma Família i Dret'.

Segons les darreres dades de l'Institut Nacional d'Estadística, durant l'any 2022 es van produir 84.551 casos de nul·litat, separació i divorci. En més del 70% dels matrimonis que van acabar en resolució de divorci, els excònjuges sí que tenien fills i la custòdia compartida va ser atorgada en un 45,5% dels casos (2,3 punts més que l'any anterior). Aquestes dades demostren la presència i la importància del dret de família a la nostra societat i, com a conseqüència d'això, la necessitat d'exercir un dret de família just i especialitzat.

Han inaugurat el congrés el degà de l'ICAV, José Soriano i representants dels Col·legis de l'Advocacia organitzadors juntament amb la Plataforma Familia y Derecho. El primer a intervenir ha estat José Soriano, que ha posat en valor que aquesta trobada “servirà perquè la magistratura, la fiscalia, l'advocacia, la psicologia, la docència i la societat civil parlin de família. D'un dret de família orfe, però més que necessari i d'especialització obligada de tot i tots”.

Soriano també ha advertit que “l'especialització en dret de família continua sense arribar. Ens falten jutjats, recursos, mitjans i places. Manca que algú entengui que la justícia és un servei públic, i que aquest concepte eteri de tutela judicial efectiva existeix”.

Per la seva banda, el president de la Plataforma Familia y Derecho, Juan Pablo González, ha destacat el “caràcter transversal de la plataforma”, fet que es tradueix en “la possibilitat d'adoptar solucions més encertades en el dret de família”. Tot i això, per això també és necessari “que la justícia compti amb òrgans especialitzats”.

Posteriorment ha pres la paraula Isabel Winkels, vicedegana de l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Madrid (ICAM), i també fundadora de la Plataforma Família i Dret. Winkels ha afirmat que “la reivindicació en el dret de família és cada vegada més gran”, cosa que permet “fer un pas endavant cap a la seva especialització, necessària i urgent”.

A continuació hi ha intervingut Flor Carrasco, vicedegana de l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Màlaga, que ha ressaltat que “celebrar congressos com el present mostren que ens trobem davant d'una advocacia transformadora”. Finalment, la presidenta de la secció de família de l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB), Cristina Díaz-Malnero, ha agraït a l'ICAV “acollir aquest congrés” i a la plataforma “comptar amb els col·legis de l'advocacia”. A més, ha destacat que hem de continuar reivindicant l’especialització en infància, família i capacitat, i el camí és la interdisciplinaritat”.

A més, ha comptat amb la participació de Joaquim de Miquel, secretari de la Junta de Govern del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB) que ha apuntat que “en el dret de família el bé jurídic protegit és el menor. Els menors han d'escriure el futur de la nostra societat. Tenir-ne cura, amb professionals especialitzats, ens garanteix construir una societat millor”.

Durant el IV Congrés de Família: infància, família i capacitat s'han pogut escoltar més de trenta experts i expertes repartits en sis taules rodones que han tractat els temes més interessants del dret de família. Alguns d'ells de total actualitat com són els possibles efectes de l'abús de les pantalles als cervells dels nens, nenes i adolescents, la sostracció internacional de menors, els menors transgènere, la maternitat subrogada o les últimes reformes legislatives i processals que afecten el Dret d'Infància i Família.

La conclusió més gran d'aquest important Congrés, consagrat ja dins l'àmbit del Dret de Família, és el convenciment que només una justícia de família especialitzada i àgil podrà pal·liar molts dels efectes adversos de les crisis familiars. Això s'aconseguirà a través de l'especialització en infància, família i capacitat a tot el territori nacional, de manera que tots els procediments relatius a aquests àmbits siguin tramitats en jutjats amb competència exclusiva en aquestes matèries, compostos per professionals especialitzats.