Notes de Premsa

Eugenio Ribón i Jesús M. Sánchez, degans dels Col·legis de l'Advocacia de Madrid i Barcelona, valoren el paper de l'advocacia davant la situació de la Justícia, en el Círculo Ecuestre

Els degans han expressat el seu compromís per garantir el principi de l'estat de dret i per constituir el cor d'una democràcia saludable.

Thu Nov 02 18:03:58 CET 2023

El Círculo Ecuestre ha acollit aquest dijous 2 de novembre el col·loqui denominat El paper dels Col·legis de l'Advocacia davant la situació de la Justícia, emmarcat en el Foro de Abogados que promou la institució.

La benvinguda de l'acte ha estat a càrrec d'Enrique Lacalle, president del Círculo Ecuestre i la presentació per part de José María Cardellach, membre del Comitè Executiu de l'entitat. Una vegada iniciat el col·loqui, Eugenio Ribón i Jesús M. Sánchez, degans dels Il·lustres Col·legis de l'Advocacia de Madrid i Barcelona, respectivament, han encapçalat uns interessants parlaments en els quals han parlat sobre el paper dels Col·legis de l'Advocacia com a institucions vertebradores del dret de defensa i la protecció als ciutadans.

El degà de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Madrid, Eugenio Ribón, ha canalitzat el seu discurs al·legant que “l'advocacia té el deure de garantir el principi de l'estat de dret”. Per al degà, “la societat civil, composta per individus i organitzacions independents, és el cor d'una democràcia saludable".

En la seva intervenció Eugenio Ribón ha advertit que “és evident que, durant els últims quinze o vint anys, les democràcies s'han tornat més inestables. Algunes han fracassat i han sofert una involució autoritària. Altres països han vist com els seus sistemes de partits es desfeien. Han sorgit forces anti-establishment. La polarització s'ha instal·lat en la política del nostre temps i sembla advertir-se un malestar difús i una pèrdua d'expectatives sobre el que les democràcies poden aconseguir”. Davant això, ha assegurat que “l'ICAM no serà mer espectador de la realitat jurídica que vivim”.

Durant el seu speech, Ribón ha cridat a “reivindicar els valors de l'Estat de Dret: la legalitat, la seguretat jurídica, la igualtat davant la llei, la independència judicial, el control judicial efectiu i la rendició de comptes”.

Finalment, el degà de l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Madrid ha recordat els retards que ha sofert el sector judicial a causa d'aturs i la situació pandèmica, que segons ha recordat, ha deixat “7 mil milions d'euros que haurien d'estar en mans de societat i empreses i no en els comptes judicials i que, avui dia, les parts continuen esperant”. Per això, ha reclamat un Pacte per la Justícia que permeti impulsar mesures concretes com que “es modernitzin tots els espais de justícia i que els partits polítics situïn a aquest pilar de l'Estat per sobre dels seus interessos particulars”.

Durant el seu torn de paraula Jesús M. Sánchez, degà del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona ha volgut recalcar que “l'advocacia no té individualismes i que un dels seus pilars vertebradors és la defensa dels drets de la ciutadania”. D'aquesta manera, ha posat en valor l'aliança entre els dos Col·legis de l'advocacia i el propòsit de tots dos per “defensar i emparar als companys advocats i companyes advocades i a la ciutadania amb veritable convenciment i compromís, duent a terme una funció social”.

El degà del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona ha repassat alguns dels serveis que s'han incorporat en la institució en els últims anys, com el Ciberdret, I+Dret o observatoris com el de Plena Igualtat, que treballen pels drets de la ciutadania. En aquesta línia, ha recordat les jornades dutes a terme amb l'objectiu de pal·liar drames socials com la crisi del 2008 i les posteriors execucions hipotecàries que van tenir lloc en aquella època. A més, ha incidit en què “el Col·legi de Barcelona és referent en formació” i que “el 70% dels deganats de Catalunya són dones”, per la qual cosa considera que “a Catalunya hem trencat aquest sostre de vidre”.
Després de repassar les fites dutes a terme en l'última dècada, Jesús M. Sánchez ha fet una crida a “treballar en equip al costat dels partits polítics per a dur a terme propostes legislatives”. També ha declarat que “Barcelona i Madrid secundarem i explicarem les propostes que treballem conjuntament”.

Finalment, el degà de Barcelona ha recolzat les paraules del seu homònim a Madrid i s'ha sumat a la crítica del malestar social davant la situació democràtica i judicial actual. A més, ha afegit la seva preocupació davant la falta de recursos davant la qual es troba la justícia.

Per a concloure l'acte celebrat en el Círculo Ecuestre, i a petició del públic de l'esdeveniment, els degans han valorat la popular Llei d'Amnistia. El degà del Col·legi de l'Advocacia de Madrid ha valorat que “segons el parer dels nostres tècnics, tal com s'està promovent la llei d'Amnistia, és inconstitucional”, en aquesta línia, ha assenyalat que “l'ICAM ha promogut juntes extraordinàries i que es reunirà amb representants de la Unió Europea per a debatre l'assumpte”.

Per part seva, el degà del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona ha volgut incidir en què “un Col·legi d'advocats és plural i transversal” i que “ningú té la veritat jurídica”, fent referència a la polèmica llei. Davant això, ha demanat “respectar les sensibilitats plurals” i ha afirmat que, des del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona “hem estat molt valents, com en el cas dels indults, quan vam celebrar una taula rodona molt interessant”.

El debat, emmarcat en el Foro de Abogados promogut pel Círculo Ecuestre, ha comptat amb una gran rebuda per part dels assistents, els quals han expressat les seves inquietuds sobre advocacia i justícia als ponents una vegada han acabat els parlaments.