Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

LLEI 25/2022, sobre precursors d'explosius

Publicada en el BOE del 2 de desembre de 2022. Entrada en vigor: 02.01.2023

Mon Dec 19 17:00:00 CET 2022

Es deroga la Llei 8/2017, de 8 de novembre, sobre precursors d'explosius, i totes les disposicions del mateix rang o inferior que s'oposin al que estableix aquesta Llei.

Aquesta Llei té per objecte regular el sistema de llicències que permeti la posada a disposició, introducció, possessió i utilització de precursors d'explosius restringits pels particulars a Espanya, així com garantir la comunicació adequada de les sostraccions, desaparicions i transaccions sospitoses de precursors de explosius regulats.

També s'hi inclou el procediment sancionador que s'ha d'aplicar davant els incompliments a les disposicions que s'hi preveuen.

El seu àmbit d'aplicació comprèn les substàncies recollides als annexos I i II del Reglament (UE) núm. 2019/1148, detallant-se les diferències entre els precursors d'explosius restringits i els regulats.

Podran concedir-se llicències a particulars, incloses les persones jurídiques, i en este cas, la persona sol·licitant haurà de formar-ne part i ostentar un càrrec directiu amb les facultats o poders de representació suficients per actuar en nom seu.

A més, ja que diversos dels precursors d'explosius restringits de l'annex I del Reglament (UE) núm. 2019/1148, del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, no tenen un ús legítim per particulars, interrompre la concessió de llicències per al clorat potàssic, el perclorat potàssic, el clorat sòdic i el perclorat de sòdic, sens perjudici del que estableix la disposició transitòria primera quant a les llicències que hagin estat vàlidament atorgades d'acord amb la normativa vigent moment de la seva concessió.

D'altra banda, amb el propòsit de millorar les bones pràctiques en matèria de transmissió de la informació, els operadors econòmics i els mercats en línia informaran els seus clients o usuaris sobre els precursors que posen a la vostra disposició.

Amb aquestes mesures es garanteix, per una banda, que tot actor de la cadena de subministrament sigui conscient que el producte que ha adquirit està subjecte a restriccions, inserint aquesta informació a l'etiqueta dels productes, fitxa de dades de seguretat, o en qualsevol altre suport que permeti deixar constància del seu compliment, i de l'altra, s'hi inclouen unes obligacions específiques per a les persones que intervenen en la venda de precursors d'explosius restringits. Així mateix, a fi de detectar les compres o intents de compra dels precursors d'explosius que es realitzin fora del marc legal establert, els operadors econòmics i els mercats en línia implantaran procediments capaços de detectar les transaccions sospitoses, i és essencial la identificació de tots els clients, ja siguin particulars, usuaris professionals o operadors econòmics.

A més, la introducció des de tercers països dels precursors no garanteix la notificació adequada de transaccions sospitoses, per la qual cosa s'ha optat per prohibir la importació pels particulars dels precursors d'explosius regulats.

En matèria inspectora, es detallen les autoritats d’inspecció, amb competències de recerca i inspecció necessàries per garantir la seva execució. Finalment, i com a mesura de control, es regula el règim sancionador aplicable a l'incompliment de les disposicions previstes, amb sancions eficaces, proporcionades i dissuasòries, en funció del subjecte que les cometi.

[LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS]