La jornada ‘Barcelona, dret i esport’ ha nascut amb vocació de convertir-se en un fòrum de referència per analitzar la creixent complexitat jurídica de l’esport professional
Aquesta jornada -organitzada pel el Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, la Universitat Abat Oliva CEU i la UFEC- ha situat Barcelona com a pol de referència en el debat jurídic i la governança de l’esport a nivell internacional
- L’acte, celebrat a la seu de l’ICAB, ha servit per tractar l’aplicació del compliance a l’àmbit del futbol, els drets audiovisuals en l’àmbit de l’esport; les crisis de reputació; la responsabilitat penal dels equips de futbol, la corrupció i la competència en el món de l’esport i la gestió econòmica de les entitats esportives
- L’esdeveniment ha incorporat una mirada sobre el factor humà, amb sessions dedicades a la protecció dels menors, el desenvolupament del futbol femení i el paper d’esportistes en una indústria cada vegada més professionalitzada i s’ha ressaltat que la dimensió humana continua sent un dels pilars fonamentals sobre els quals es construeix qualsevol projecte esportiu sòlid i sostenible
La jornada ‘Barcelona, dret i esport’, impulsada per Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB), la Universitat Abat Oliba CEU i la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC) ha abordat els reptes de l’àmbit esportiu com són l’aplicació del compliance a l’àmbit del futbol, els drets audiovisuals en l’àmbit de l’esport; les crisis de reputació; la responsabilitat penal dels equips de futbol, corrupció i competència; la gestió econòmica de l’esport i el factor humà de l’esport amb la participació de magistrats del Tribunal Suprem, de l’Audiència Nacional, representants d’entitats esportives, experts en compliance, advocacia, fiscalia i el món acadèmic. La jornada, celebrada a la seu de l’ICAB, ha estat seguida per més d’un centenar de persones entre presencials i on-line.
La jornada ha estat inaugurada per la degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Cristina Vallejo; l’advocada i exvicepresidenta del FC Barcelona, Elena Fort; i la degana de la Facultat de Dret i Empresa de la Universitat CEU Abat Oliba, Maria Jesús Pesqueira.
Durant l’acte inaugural, la degana de l’advocacia de Barcelona, Cristina Vallejo, ha declarat que l’esport és una extraordinària eina de cohesió social i de transmissió de valors, però també exigeix cada vegada més transparència, bon govern, responsabilitat i seguretat jurídica. Per això, ha ressaltat que espais de reflexió com la jornada la jornada ‘Barcelona, Dret i Esport’ són indispensables, perquè resulta fonamental que les seves estructures esportives s’han de regir pels principis d’ètica, transparència i respecte als drets de totes les persones implicades.
Tot seguit ha intervingut l’advocada i exvicepresidenta del FC Barcelona, Elena Fort, qui també ha ressaltat que món de l’esport no s’ha de veure com un àmbit aïllat o separat de societat, sinó tot el contrari, ja que l’àmbit esportiu es desenvolupa en una xarxa social molt important. També ha traslladat que l’esport no s’ha veure sota el prisma d’una competició sinó com una activitat on es transmeten valors essencials. També ha coincidit amb Vallejo, que en l’àmbit de l'esport i el jurídic hi ha normes de joc i unes regles de funcionament que uneixen aquestes dues disciplines i ha apel·lat a que aquesta “jornada serveixi per cohesionar el món de l’esport i el dret”.
Per la seva part la degana de la Facultat de Dret i Empresa de la Universitat CEU Abat Oliba, Maria Jesús Pesqueira, ha afirmat que “és real el divorci entre el món professional i acadèmic. Per això és important la celebració d’aquestes jornades perquè és essencial que hi hagi interacció entre professionals de diferents perfils, per això reivindiquem des de la universitat buscar solucions científiques a problemes reals”. Pesqueira també ha agraït al magistrat de l’Audiència Nacional Eloy Velasco, el seu treball i impuls per fer realitat aquesta jornada i ha apel·lat a què aquesta jornada sigui la primera de moltes, a què a través d’aquest fòrum es pugui lluitar en favor de la igualtat el món de l’esport i a usar la diversitat d’esport per promoure els valors que permeten construir una societat millor.
Durant la jornada, Gerard Esteva, president de la UFEC, ha destacat que el compliment normatiu és ja una peça clau per garantir la transparència, el bon govern i la seguretat jurídica de les entitats esportives. També ha posat en valor el programa de compliance impulsat per la UFEC i la Conselleria d’Esports, que ja està implantat en una trentena de federacions catalanes. Esteva ha remarcat que l'esport català s'ha convertit en un referent en aquesta matèria gràcies al compromís de federacions i dirigents, i ha defensat la necessitat de continuar avançant en la professionalització dels directius davant l’augment de les responsabilitats que assumeixen les entitats esportives.
El compliance, peça clau en la governança dels clubs
La jornada s’ha iniciat amb la taula sobre ‘Compliance i Futbol’, un tema d’absoluta transcendència atès que els clubs esportius estan integrant sistemes de compliance per prevenir riscos legals i de reputació. Han intervingut Sergi Atienza, compliance Officer del FC Barcelona; Enrique Suárez, responsable de compliance del Girona FC; i Fran Gordillo, compliance Officer Latam del grup Mediapro sota la moderació de María Barbancho, advocada de la Federació Catalana de Futbol. Durant la taula s’ha posat en relleu el paper que tenen dins les estructures esportives professionals els mecanismes de control, prevenció i bon govern, i és que l’aplicació del compliance en el món de l’esport permet a clubs, federacions i altres entitats esportives per prevenir conductes irregulars com la corrupció, el frau, el blanqueig de capitals o els conflictes d’interès, alhora que fomenten una cultura organitzativa basada en la responsabilitat i l’ètica.
La trobada també ha permès abordar l’impacte econòmic dels drets televisius i el futbol, així com el futur de la pràctica de pagar per veure contingut esportiu i com les noves formes de finançament en l’esport. La taula titulada “Pagar per veure” ha comptat amb Alexander Guede, director legal de Peak Sports Media; Francisco Martínez, responsable processal i penal de la direcció legal de LaLiga; i Juan Fernández, advocat i secretari del Comitè de Compliment Penal de Telefónica España, sota la moderació de Xavier Andreu, director de relacions institucionals del RCD Espanyol. La taula ha posat de relleu que els drets televisius constitueixen una de les principals fonts d’ingressos del futbol professional. Per això, la gestió dels drets televisius és un element clau per garantir tant la sostenibilitat financera del futbol.
En la taula sobre crisis de reputació, sota el títol “Odi, sexe i rock’n’roll”, han actuat com a ponents Marta Ramón, periodista de Rac1; Gonzalo Jiménez, advocat i compliance Officer Liga F. i de la candidatura mundial 2030; i Jorge Navarro, advocat i vicedegà de l’ICAB. La taula moderada per Eulàlia Puig, advocada i responsable de compliance de la UFEC, ha permès tractar els riscos sobre la reputació dels clubs i l’impacte mediàtic en el món de l’esport. Situacions relacionades amb casos de corrupció, dopatge, discriminació o mala gestió poden provocar una pèrdua de credibilitat i deteriorar la imatge pública de l’entitat afectada. Com a conseqüència, es poden reduir els ingressos procedents del patrocini, disminuir l’assistència als esdeveniments esportius i generar una cobertura mediàtica negativa que amplifiqui el problema. A més, una reputació danyada pot dificultar l’atracció de talent esportiu i de noves oportunitats comercials, comprometent tant la sostenibilitat econòmica com el prestigi esportiu de l’organització a llarg termini.
La responsabilitat penal dels equips de futbol és una qüestió cada vegada més rellevant en l’àmbit esportiu, especialment davant de casos de corrupció que poden alterar la integritat de les competicions. A més la repercussió d’aquests casos –que sovint desperten un gran interès mediàtic- de forma prèvia a l’enjudiciament ha estat abordat pels juristes Eloy Velasco, magistrat de l’Audiència Nacional; Antonio del Moral, magistrat del Tribunal Suprem; Manuel Ruiz de Lara, magistrat mercantil. La taula ha estat moderada per Raquel Montañés, directora del màster de compliance BSM UPF. En taula s’ha posat de manifest que quan un club, a través dels seus directius, empleats o representants, participa en conductes il·lícites com el suborn, l’adulteració de resultats o altres pràctiques fraudulentes, pot veure’s exposat a conseqüències penals i administratives. Aquestes conductes no només vulneren la legalitat, sinó que també perjudiquen la lliure competència entre els equips i afectant la confiança dels aficionats i patrocinadors. Per aquest motiu, és fonamental que els clubs adoptin mecanismes de control i compliment normatiu per prevenir la corrupció i garantir que la competició esportiva es desenvolupi d’acord amb els principis de transparència, igualtat i joc net.
L’advocat i president de la Secció de Dret esportiu de l’ICAB, Jorge de Amilibia, ha moderat la taula “Diners i esport” on han participat María Abelleira, magistrada presidenta de la Sala del Contenciós del TSJ de Catalunya; Néstor Amela, exdirector financer del FCB, professor de finances esportives i director d’un Family Office; i Maribel Zamora, presidenta de la Federació Catalana de Voleibol i vicepresidenta de la UFEC. Tant en aquesta taula com en la que ha versat sobre la gestió econòmica del futbol – amb Ernest Alivés, subdirector de Barça Licensing and Merchandising (BLM); Jordi Tamayo, advocat i president de la Federació Catalana de Tenis; i Gerard Freixa, consultor d’organitzacions esportives- moderada per Mª Luisa de Alarcón, advocada i vocal de la Secció de dret mercantil de l’ICAB, han posat de manifest que els diners exerceixen una influència en el món de l’esport. Els ingressos procedents de patrocinis, drets televisius, venda d’entrades, marxandatge i inversions permeten als clubs i entitats esportives finançar les seves activitats, millorar les instal·lacions i atraure talent esportiu. Tanmateix, la creixent importància dels recursos econòmics també pot generar desigualtats entre equips amb diferent capacitat financera, afectant l’equilibri competitiu. A més, la pressió per obtenir beneficis pot donar lloc a pràctiques inadequades o a una excessiva mercantilització de l’esport. Per aquest motiu, és essencial garantir una gestió econòmica responsable que permeti compatibilitzar la sostenibilitat financera amb els valors esportius de competició, esforç i igualtat d’oportunitats.
Més enllà de l’àmbit jurídic i econòmic, el congrés ha incorporat una mirada sobre el factor humà, amb sessions dedicades a la protecció dels menors, el desenvolupament del futbol femení i el paper d’esportistes en una indústria cada vegada més professionalitzada. En aquesta última taula han intervingut Marta Perarnau, presidenta de Futpro; Edgar Merino, agent de futbolistes; i F. Javier Romeo, psicòleg, formador i consultor d’infància, sota la moderació d’Eduard Arbós, medallista olímpic d’hoquei herba. Els ponents han coincidit en què el factor humà és un element essencial en l’esport, ja que el rendiment i l’èxit no depenen únicament de les capacitats físiques o dels recursos disponibles, sinó també de les persones que formen part de l’entorn esportiu. Valors com el compromís, la disciplina, el lideratge, la motivació i el treball en equip influeixen de manera decisiva en l’assoliment dels objectius individuals i col·lectius. A més, el factor humà també és determinant en la presa de decisions, la gestió de la pressió competitiva i la resolució de conflictes, aspectes que poden marcar la diferència entre l’èxit i el fracàs. Per això, la dimensió humana continua sent un dels pilars fonamentals sobre els quals es construeix qualsevol projecte esportiu sòlid i sostenible
En la cloenda de la jornada Barcelona, dret i esport ha intervingut Abel García, secretari general del Departament d’Esports de la Generalitat de Catalunya; Cristina Crespo, diputada de l’ICAB, i Gerard Esteva, president de la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC).
Tant en la inauguració com en cloenda de la jornada s’ha lloat al el treball del comitè científic del programa que ha comptat amb un equip de reconeguts professionals de l’àmbit jurídic, acadèmic i esportiu com són Eloy Velasco, magistrat de l’Audiència Nacional; Pol Olivet, advocat; María Jesús Pesqueira, degana de la Facultat de Dret i Empresa de la Universitat CEU Abat Oliba; Daniel Pintó, representant de l’ITTI Sports Institute; i Èric Jara, cap dels Serveis Jurídics de la UFEC.
Sota l’organització del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB), la Universitat Abat Oliba CEU i la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC), la jornada ‘Barcelona, dret i esport’ ha nascut amb vocació de convertir-se en un fòrum de referència per analitzar la creixent complexitat jurídica de l’esport professional.
Contacte
-
Comunicació (Premsa, Web, XXSS i Món Jurídic)
-
Mallorca, 283
08037 Barcelona , Barcelona (Espanya) - 93 496 18 85 / 93 496 18 80
- premsa@icab.cat; comunicacio@icab.cat
-
Mallorca, 283
menú