Departament Internacional | Departament Internacional ICAB | Notes de Premsa

L’advocacia internacional s’ha reunit a l'ICAB per reflexionar i debatre sobre el canvi climàtic amb motiu de la celebració de les Trobades de Barcelona-Memorial Jacques Henry 2024

Representants de les principals associacions internacionals de l’advocacia i de diferents col·legis professionals del món s’han reunit aquest divendres, 15 de març de 2024, a la seu del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, arran de la celebració de les Trobades de Barcelona - Memorial Jacques Henry 2024, un esdeveniment que organitza el Departament Internacional de l’ICAB en col·laboració amb la FBE (Fédération des Barreaux d’Europe) i que enguany ha tingut com a tema central “El canvi climàtic”.

Fri Mar 15 14:15:00 CET 2024

La diputada responsable de Relacions Internacionals de l’ICAB, Rosa Isabel Peña, ha inaugurat aquest fòrum de l’advocacia mundial que enguany té com a objectiu analitzar, reflexionar i debatre sobre els conflictes derivats del canvi climàtic o com el canvi climàtic pot afectar la professió jurídica. Seguidament, Izabela Konopacka, presidenta de la FBE, ha destacat la necessitat d’abordar l’estudi de com el canvi climàtic, més enllà d’afectar la nostra societat i per extensió, la nostra manera de viure, està afectant també la legislació.

La primera taula de les Trobades de Barcelona- Memorial Jacques Henry 2024, sota el títol “Conflictes del canvi climàtic”, ha comptat amb les magnífiques intervencions d’Elisabeth de Nadal, membre de l’ICAB, especialitzada en litigis internacionals, Drets Humans i política internacional; Phil Henson, president de Westminster & Holborn Law Society, membre del Law Society Council d'Anglaterra i Gal·les; Chi Huan, membre de l'International Affairs Committee, del Col·legi d’Advocats de Taipei; Olivier Laude, conseller del Col·legi d’Advocats de París, cosecretari del Comitè Internacional; i Marco Mariani, president del Comitè de Dret Administratiu i Regulatori de la UIA. Ha moderat aquesta sessió Noemí Blázquez, presidenta de la Comissió de Relacions Internacionals de l’ICAB.

En la segona taula s’ha abordat  “Com està canviant la crisi climàtica la professió jurídica” amb les brillants aportacions de Nadia Ahmad, consellera de la Secció de Drets Civils i Justícia Social del Col·legi d’Advocats Americà (ABA) i copresidenta del grup de treball de l'ABA sobre justícia ambiental; Rosa Isabel Peña, codirectora dels Membres Col·lectius de l'Associació Internacional d'Advocats (UIA) i diputada de l'ICAB; Eva Sagrista, representant d'Espanya de l’Associació Internacional dels Joves Advocats (AIJA); Pierre-Dominique Schupp, president del Consell d'Advocats i Col·legis d'Advocats d'Europa (CCBE) i Claudio Visco, vicepresident de l'Associació Internacional d'Advocats (IBA). La moderació ha anat a càrrec d’Isabel Mateu, membre de la Comissió de Relacions Internacionals de l’ICAB.

En el marc d’aquests dos panells s’ha posat de manifest que la “Transició Verda” està en marxa, ja que moltes jurisdiccions estan pressionant per promulgar lleis i regulacions dissenyades per combatre els efectes del canvi climàtic. També la necessitat que l’advocacia es comprometi i promogui iniciatives per combatre la crisi climàtica.

Les Trobades de Barcelona- Memorial Jacques Henry 2024 han estat clausurades per Joaquim de Miquel, secretari de la Junta de Govern ICAB, i han comptat amb l’assistència de Susana Ferrer, vicedegana de l’ICAB i responsable de la Comissió per a la promoció dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).