Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: Experts en mediació alerten de la necessitat d’impulsar-la al nostre país per assolir el nivells d’ús d’altres països d’Europa

• Ha estat el en marc de la ‘Jornada Europea de la Mediació 2024’,  celebrada a la seu del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona
  • La trobada ha estat inaugurada per Gemma Ubasart, consellera de Justícia, Dret i Memòria de la Generalitat; Esther Giménez Salinas, Síndica de Greuges de Catalunya; Jesús M. Sánchez, degà de l’ICAB, Carme Guil, magistrada i presidenta a Espanya del Grup Europeu de Magistrats per la Mediació (GEMME) i Cristina Ferrando, jutgessa degana de Barcelona
Tue Jan 23 18:27:00 CET 2024

Barcelona, 23 de gener del 2024. Amb motiu del “Dia Europeu de la Mediació”, s’ha celebrat la ‘Jornada Europea de la Mediació 2024’, sota l’organització del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, el Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona-Lleida, el Col·legi d'Agents de la Propietat Immobiliària, el Col·legi de Graduats Socials de Barcelona, el Col·legi Notarial de Catalunya, el Col·legi de Procuradors de Barcelona, el Col·legi de Registradors de Catalunya, el Col·legi de Censors Jurats de Comptes de Cataluña i el Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya amb la participació de la Sindicatura de Greuges de Catalunya, GEMME i el Departament de Justícia, Drets i Memòria de la Generalitat.

La Jornada, celebrada a la seu de l’ICAB, ha esta estat inaugurada per Gemma Ubasart, consellera de Justícia, Dret i Memòria de la Generalitat; Esther Giménez-Salinas, Síndica de Greuges de Catalunya; Jesús M. Sánchez, degà de l’ICAB, Carme Guil, magistrada i presidenta a Espanya del Grup Europeu de Magistrats per la Mediació (GEMME) i Cristina Ferrando, jutgessa degana de Barcelona.

Durant la inauguració, el degà del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona ha declarat que l’ICAB és la “casa de la defensa dels drets de les persones” i ha destacat la formació, també en mediació, com a element essencial per a l’exercici de l’advocacia.  Per aquest motiu ha elogiat el treball que s’està fent des del Centre ADR ICAB per donar a conèixer els mètodes alternatius de resolució de conflictes, entre ells la mediació. També ha destacat la necessitat que l’Administració de Justícia es digitalitzi i confia que s’aconsegueixi a través del RDL 6/2023, aprovat recentment.

La consellera de Justícia ha afirmat: “hem de passar de la cultura de l’adversari a la cultura de l’acord” i ha afegit: “hem de fomentar un canvi cultural que faci que la mediació i els ADR siguin la resposta normal i habitual als conflictes”

La Síndica de Greuges de Catalunya ha expressat que la mediació és un instrument que posa de manifest que hi ha altres vies per resoldre conflictes entre persones i ha destacat la voluntat que la Sindicatura es distingeixi per l’impuls de la justícia restaurativa.

La jutgessa degana de Barcelona ha donat a conèixer que des del seu deganat es considera la mediació com un instrument complementari als jutjats per resoldre controvèrsies i no una via que hagi de substituir-los. També ha ressaltat el treball que s’està realitzant amb el Centre de Mediació de Catalunya per promoure la mediació en diferents jutjats de Barcelona a través de proves pilot, així com l’elaboració d’una guia de mediació en casos de sostracció de menors per als jutjats de família.

La presidenta de GEMME a Espanya ha elogiat la mediació com a via per trobar una solució pacífica i dialogada davant qualsevol conflicte i ha afirmat que actualment és un moment propici per continuar promovent tant aquesta via alternativa de resolució de conflictes com la justícia restaurativa.

Tot seguit el periodista Xavier Graset ha llegit un manifest, subscrit per les institucions i col·legis professionals que participen en aquesta Jornada, amb el qual s’ha volgut posar de relleu que “encara queda molt camí per millorar les xifres respecte l’ús de la Mediació a nivell europeu i per això subscrivim aquest manifest amb la convicció que hem de continuar promovent accions per impulsar-la com a forma d'assolir acords justos, eficaços i duradors”. El manifest també fa èmfasi

en la necessitat de promoure accions en pro de l’obligatorietat mitigada, que permet mostrar l’evidència que els ADR i les pràctiques col·laboratives, com la mediació, suposen una oportunitat per a les parts en conflicte”.

L’objectiu d’aquesta Jornada és analitzar l’ús de la mediació i els ADR a nivell europeu i abordar la perspectiva i coneixement de la ciutadania i les organitzacions de la mediació i la professió mediadora sobre aquesta via alternativa de resolució de conflictes. Per aquest motiu es compta amb la participació d’una vintena de ponents en la matèria.

Des de l’ICAB, el diputat de la Junta de Govern responsable de mediació i president de la Comissió de Mediació de la FBE, Carles Garcia Roqueta, afirma que “tot i els innegables beneficis per a la resolució pacífica de disputes, la mediació, al nostre país està relegada a un segon pla i eclipsada per mètodes més tradicionals”. Per això, considera que “ha arribat el moment de replantejar-nos la percepció que existeix de la mediació i adoptar una visió més alineada amb tots els èxits observats en el context europeu, i així enfortir la cohesió social i la justícia a la nostra pròpia realitat; una realitat que s'alinea amb un dret conscient i modern que necessita incorporar eines que provenen dels mètodes alternatius o adequats i fins i tot adaptatius de resolució de conflictes”. A més, destaca que des de l’ICAB “continuarem promovent activament la seva implementació a través d'iniciatives i directrius que donen suport a la resolució de disputes extrajudicials així com incorporar les clàusules escalonades a través del Med-Arb o el Med-Conc als contractes”.

La cloenda d’aquesta Jornada anirà a càrrec d’Immaculada Barral, directora de Drets i Entitats Jurídiques, Mediació de la Generalitat i del diputat de l’ICAB Carles Garcia Roqueta