Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L’ICAB crea l’Observatori per a la Transició a la Ciberjustícia per projectar l’exercici de l’advocacia en l’entorn digital

Vicente Pérez Daudí, catedràtic de Dret Processal de la Universitat de Barcelona i vocal de la Comissió de Normativa de l’ICAB, serà el director d’aquest nou Observatori col·legial

Fri Sep 08 14:46:20 CEST 2023

El Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, a través de la seva Comissió de Normativa, ha impulsat la posada en marxa de l’Observatori ICAB per a la Transició a la Ciberjustícia.

Aquest Observatori té com a objectiu promoure l’estudi i la formulació de propostes legislatives en relació a l’aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació, així com de la Intel·ligència Artificial (IA) en l’àmbit de la justícia. L’ús d’ambdues està plantejant problemes i noves situacions que incideixen en l’accés a l’Administració de Justícia per part de la ciutadania i pot tenir una incidència especial en persones afectades per l’anomenada bretxa digital. Tot l’anterior afectarà a qüestions com poden ser la recepció de notificacions, la tramitació del procediment judicial o extrajudicial (ADR-ODR), la prova, la decisió judicial, la litigiositat massiva o el procés d’execució, entre d’altres.

Per aquest motiu, des de l’Observatori ICAB per a la Transició a la Ciberjustícia s’estudiaran i es definiran les accions a desenvolupar per la Corporació per tal d’assumir un rol actiu en el procés de transició cap a una Administració de Justícia cent per cent digitalitzada. I així, es desenvoluparà de forma sistemàtica i permanent projectes i programes de reflexió, debat, estudi i recerca sobre recomanacions per al disseny de les polítiques legislatives i, alhora, elaborarà i editarà informes, dictàmens i recomanacions sobre el seu àmbit d’actuació.

Aquest Observatori també promourà la transformació digital dels professionals de l’advocacia, especialment a través de l’organització d’activitats formatives i divulgatives, així com impulsar la plataforma CiberDRET, a través de la qual s’ofereix a l’advocacia un ampli programa d’aprenentatge en l’ús d’eines digitals i recursos tecnològics.

El professor Vicente Pérez Daudí, catedràtic de Dret Processal de la Universitat de Barcelona, vocal de la Comissió de Normativa de l’ICAB i membre del Consell Assessor de l’Observatori dels Drets de les Persones del Col·legi, és el director de l’Observatori ICAB per a la Transició a la Ciberjustícia. Aquest ens compta amb un Consell Assessor, que estarà integrat per professionals de reconegut prestigi en diferents àmbits del Dret, de les Ciències Socials i de la Tecnologia.

En el desenvolupament de les seves activitats, l’Observatori ICAB per a la Transició a la Ciberjustícia treballarà amb especial col·laboració amb l’Institut I+Dret d’investigació i Innovació Jurídica, la Comissió de Transformació Digital i l’Observatori dels Drets de les Persones de l’CAB, així com amb altres organismes i institucions de l’advocacia o de l’àmbit jurídic general que entomin el repte de la plena digitalització.

Amb la posada en marxa de l’Observatori ICAB per a la Transició a la Ciberjustícia, ja són cinc els organismes (Observatori dels Drets de les Persones, Observatori de la Insolvència Personal, Observatori per la Plena Igualtat i la Comissió per a la promoció dels Objectius de Desenvolupament Sostenible) que, juntament amb el propi Institut I+Dret, ha impulsat l’advocacia barcelonina des del juliol del 2021 per contribuir a abordar problemàtiques socials i econòmiques de la ciutadania.