Jornada: un sistema de protecció a la infància en revisió: cap a un model més garantista i respectuós amb els drets
14/04/2026 a les 9.15h - Organitzada per la Secció de Drets de la Infància i l'Adolescència de l'ICAB.
Objectiu:
Debat sobre model de protecció a la infància i l’adolescència a Catalunya en garantia dels drets d’infants, adolescents i famílies, identificant deficiències, compartint bones pràctiques i proposant alternatives.
9.15 - 9.45h Inauguració
- Excma. Sra. Cristina Vallejo Ros, degana de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona.
- Sra. Teresa Llorens Carbonell, secretaria de Cicles de Vida i Ciutadania del Departament de Drets Socials i Inclusió.
- Il·lma. Sra. Esther Giménez Salinas, síndica de Greuges de Catalunya
- Sr. Xavier Campà i Ferrer, president de la Secció de Drets de la Infància i l’Adolescència de l’ICAB.
9.45 - 10.15h Conferència marc: Protegir, vol dir garantir el dret a tenir infància?
- Sr. Jaume Funes i Artiaga, psicòleg.
10.15 - 11.45h Taula 1: El model actual i les principals línies de transformació.
- El marc legal i els principis de la protecció de la infància i l’adolescència, a càrrec del Sr. Xavier Puigdollers i Noblon, advocat i membre de la Secció dels Drets de la Infància i l’Adolescència de l’ICAB.
- Polítiques públiques de prevenció i protecció de la infància, a càrrec del Sr. Josep Muñoz Luque, director general de Prevenció i Protecció de la Infància i l’Adolescència (DGPPIA).
- Els acolliments familiars a càrrec de la Sra. Elena Lledós Monsó, directora de l’ICAA.
- Recomanacions de la Sindicatura de Greuges en els darrers informes, a càrrec de la Sra. Aida C. Rodríguez Giménez, adjunta per a la defensa dels drets dels infants i dels adolescents.
Moderador: Sr. Xavier Campà i Ferrer, advocat i president de la Secció de Drets de la Infància i l’Adolescència de l’ICAB.
11.45 - 12.15h Pausa cafè
12.15 - 13.15h Taula 2: Prevenció i detecció precoç: com millorar la coordinació entre salut, escola i serveis socials?
- Amb professionals de salut, educació i serveis socials territorials.
Ponents: En l’àmbit sanitari: Dra. Anna Fàbregas Martori, pediatre de l’Hospital de la Vall d’Hebron; Sr. Daniel Ortega, educador social; la Sra. Núria Puigdollers Pujol, mestre i psicopedagoga; en l’àmbit dels serveis socials: Sra. Urgell Poch Planas, treballadora social; i el Sr. Àlex Gaya Cortés, psicòleg de l’EAIA del Baix Llobregat.
Moderador: Sr. Carles Garcia Roqueta, advocat i mediador, secretari de la Junta de Govern de l’ICAB.
13.15 – 14.15h Taula 3: La participació dels joves ex tutelats del sistema de protecció: propostes de millora a càrrec de:
- Sr. Marc Bellido, president de l’Associació d’ex tutelats de Catalunya.
- Representant de la Xarxa d’entitats per a l’emancipació juvenil (FEPA), Ajuntament de Barcelona.
Moderadora: Sra. Anna Piferrer, assessora d’infància de la Sindicatura de Greuges.
14.15 - 15.45h Dinar lliure
15.45 - 16.45h Taula 4: Un nou model és possible: Diversificar la resposta preventiva i/o protectora
- Family Group Conference a càrrec del Sr. Jean Smith, director de l’Institut Llatinoamericà de pràctiques restauratives.
- El treball amb adolescents a través dels educadors de carrer pendent de confirmar.
- Mirada mediadora, a càrrec de la Sra. Carmen Panchón Iglesias, membre de la Comissió de Deontologia del COPEC.
- Les cases d’infants, a càrrec del Sr. Joan del Rio Rambla, gerent de Fundació Acció Social Infància i de la Fundació Infància i Família.
Moderador: Sr. Jordi Casajoana Feliu, advocat mediador i vocal de la Secció de Drets de la Infància i l’Adolescència de l’ICAB. Codirector del Postgrau de resolucions de conflictes del ICAB.
16.45 - 17.45h Taula 5: La reforma del sistema: cap un model més garantista.
- Reforçar els drets dels infants i les famílies, a càrrec de la Sra. Sílvia Giménez-Salinas, degana emèrita de l’ICAB i advocada de família.
- El control judicial de les resolucions de la DGPPIA: calen canvis legislatius i/o processals? a càrrec de l’Il·lm. Xavier Pereda Gámez, president de la Secció 18 de l’Audiència Provincial de Barcelona.
- Canvis de millora des de la perspectiva de la Fiscalia a càrrec de l’Il·lm. Francisco Javier Tabuenca Arce, fiscal responsable del grup de menors de Barcelona.
- L’experiència de l’advocacia, a càrrec de la Sra. Elena Villa Boix, advocada de família.
Moderadora i presentadora: Sra. Cristina Díaz-Malnero, advocada de família i diputada de la Junta de Govern de l’ICAB.
17.45 - 18.15h Clausura i conclusions
- Hble. Sra. Mònica Martínez Bravo, consellera de Drets Socials i Inclusió de la Generalitat de Catalunya.
- Il·lma. Sra. Esther Giménez Salinas, síndica de Greuges de Catalunya
- Sr. Xavier Campà i Ferrer, president de la Secció dels Drets de la Infància i l’Adolescència de l’ICAB.
Preus
| Descripció | Import |
| Tots/es | Gratuït |
Jornada: un sistema de protecció a la infància en revisió: cap a un model més garantista i respectuós amb els drets
Informació general
- 14/04/2026
- 8a planta (c/ Mallorca 283)
- De 9.15 a 18.15h
- Gratuït
Contacte
-
Formació ICAB - Comissió de Cultura
-
Mallorca, 283 / Mallorca, 281 (Centre de Formació)
08037 Barcelona , Barcelona (Espanya) - 93 601 12 80 / 93 496 18 80
- Fax: 93 215 04 29
- cultura@icab.cat
- formacio@icab.cat
-
Mallorca, 283 / Mallorca, 281 (Centre de Formació)
menú